Myślisz o podwyżce swoich stawek? Masz związane z tym obawy? A może uważasz, że Twoje ceny są na odpowiednim poziomie i nie ma sensu ich podnosić? Bez względu na to, w jakiej sytuacji biznesowej znajdujesz się obecnie, wcześniej czy później nadejdzie moment, w którym trzeba będzie przemyśleć strategię cenową. O czym należy wtedy pamiętać?
1. Ocena relacji z klientem
Zanim przekażesz oficjalną wiadomość o podwyżce stawek, oceń swoje relacje z klientami. W przypadku niektórych klientów prawdopodobnie lepiej będzie zastosować bardziej osobiste podejście (np. rozmowa telefoniczna). Nawet jeżeli masz dużą bazę klientów i wszystkie informacje wysyłasz drogą mailową, takie rozwiązanie może Ci pomóc ograniczyć ryzyko utraty ważnego partnera biznesowego.
2. Komunikowanie podwyżek cen
Informując o podwyżce, przekazuj konkrety. Klient powinien dowiedzieć się:
- o ile wzrastają ceny (procent, kwota)?
- od kiedy obowiązują nowe ceny (daj klientowi czas na przygotowanie się do nowych warunków)
- dlaczego cena rośnie (to nie jest warunek konieczny, ale w pewnych sytuacjach taka informacja może Cię uratować przed utratą klienta)
3. Przygotuj się na pytania
Przed naciśnięciem „Wyślij”, a szczególnie przed ewentualnym telefonem do klienta, przygotuj się na ewentualne pytania i negocjacje. Klienci rzadko dopytują o przyczyny podniesienia cen, ale niektórzy będą chcieli negocjować wysokość podwyżki lub termin jej wejścia w życie. Wcześniej ustalona strategia przyspiesza dojście do porozumienia i powoduje, że sprawiamy znacznie bardziej profesjonalne wrażenie.
Ja od pewnego czasu staram się podnosić ceny regularnie, ale przeszedłem już chyba wszystkie możliwe metody zmiany stawek. A Ty? Napisz w komentarzu pod tym artykułem.