Koniec roku to czas, w którym wielu przedsiębiorców podnosi swoje ceny. Przy podejmowaniu postanowień noworocznych warto więc zastanowić się, czy jednym z nich nie powinno być stworzenie nowego cennika tłumaczeń.

Inflacja i ogólny wzrost kosztów życia sprawiają, że przypływ środków finansowych staje się coraz bardziej potrzebny. Z drugiej strony stanowią one również doskonałą bazę dla pozostałych argumentów, przemawiających za zwiększeniem cen świadczonych usług.

Aby jednak upewnić się, że na pewno nadszedł czas na zmianę cennika, odpowiedz sobie na następujące pytania:

  • Czy od ostatniej podwyżki cen upłynęło więcej niż 12 miesięcy?
  • Czy Twoje kwalifikacje od tego czasu istotnie wzrosły?
  • Czy masz bardzo dużo zleceń i klientów?

Jeżeli odpowiedź na którekolwiek z tych trzech pytań brzmi TAK, oznacza to, że warto przygotować nowy cennik.

Regularnie zwiększaj ceny

W przeciwieństwie do np. handlu, w którym ceny wzrastają w sposób liniowy (regularnie i często), tłumacze mają zazwyczaj opory przed takim podejściem do tej kwestii. Najczęściej podnosimy ceny skokowo, w odpowiedzi na jakiś czynnik zewnętrzny, często bez ustalonej strategii i planu.

Regularne podnoszenie cen ma dwie podstawowe zalety:

  • klient przyzwyczaja się do tego, że co jakiś czas cena rośnie (i nawet jeżeli zdecyduje się z tego powodu zakończyć z Tobą współpracę, to będziesz mieć czas na plan B)
  • Ty przyzwyczajasz się do podwyższania cen, dzięki czemu łatwiej Ci jest pokonać własne przekonania przy każdej kolejnej podwyżce

Przemyśl, o ile i kiedy chcesz podnieść ceny

Nie ma tu jednego dobrego rozwiązania. Mniejsza podwyżka (5–10%) nie powinna wpłynąć na portfolio klientów. Konsekwencją bardziej zauważalnego podniesienia cen może być wprawdzie odpływ części klientów, ale prawdopodobnie ci, którzy zostaną, zapewnią Ci w początkowym okresie podobny przychód (będziesz mniej pracować, ale za wyższą cenę).

Kiedy poinformować klienta o zmianie cennika?

Najlepiej byłoby z dwumiesięcznym wyprzedzeniem, ale absolutnym minimum jest miesiąc. Podnoszenie cen z dnia na dzień stawia klienta “pod ścianą” i jest dopuszczalne tylko w wyjątkowych sytuacjach (np. gwałtowny wzrost inflacji). Ustalając datę wejścia w życie nowego cennika weź też pod uwagę, że niektórzy klienci będą chcieli zlecić więcej tłumaczeń w “starych” cenach – przygotuj się na to!

Przygotuj odpowiednie argumenty

Nie zawsze będzie to konieczne, ale dobrze mieć w zanadrzu kilka argumentów, których celem jest pokonanie ewentualnych obiekcji klienta.

  • obiektywny wzrost kosztów życia, cen itp.
  • podnoszenie kwalifikacji (szkolenia, doświadczenie w tłumaczeniach)
  • znajomość specyfiki tekstów klienta, jego terminologii itd. (dlatego współpraca ze mną jest dla klienta znacznie bardziej opłacalna niż szukanie kogoś tańszego, kto będzie się musiał tego wszystkiego nauczyć)
  • idealnie sprawdzą się wszelkie dane liczbowe (np. ile zaoszczędził klient korzystając z Twojego tłumaczenia itp.)


A na koniec jeszcze jedna rzecz. Jeżeli konsekwentnie budujesz swoją markę, zbierasz pozytywne oceny, zdobywasz nową wiedzę – nie tylko znacznie łatwiej będzie Ci przekonać do siebie nowych zleceniodawców, ale też dla aktualnych klientów podniesienie ceny nie będzie niczym zaskakującym.

Podobne wpisy